Mitt internet funkar inte. Vad gör jag?

Felsökning

Kontrollera lamporna på tjänstefördelaren (där fibern kommer in i huset).

Lyser PWR?

  • Denna ska lysa om det finns ström till tjänstefördelare. Annars kontrollera strömkontakten.

Lyser eller blinkar WAN-lampan?

  • Lampan blinkar när det går trafik, lyser med fast sken när det inte är trafik. Om lampan inte lyser alls – då finns ingen kontakt till stadsnätet.

Lyser LAN1?

  • Detta är den rekommenderade internetporten för vår tjänst. Till den kopplar man normalt en router.

Om inga lampor lyser förutom Power kan det vara så att man kommit åt led-knappen. Tryck på den vita knappen vid portarna för att tända dem igen.

  • Koppla en dator direkt till LAN1 på tjänstefördelaren. Finns det internetåtkomst?

Om det finns internet. Kolla nätverkets hastighet via bredbandskollen.se. Är hastigheten korrekt så ligger felet i er egen utrustning. Det kan vara i routern/nätverket eller också i enheten som behöver komma åt internet.

Om det är låg hastighet kan det bero på en gammal dator, VPN tjänst eller ett struligt virusskydd.

  • Dyker det inte upp något nätverk alls? Testa då med en annan kabel.

Testa med annan dator om möjligt.

  • Starta om routern. Vänta minst en halvtimme och testa sen igen.

Har ni fortfarande inget internet?

Om ni har följt anvisningarna här och fortfarande inte har något internet. Ring oss på 0430-18811 så hjälper vi er.