innehållsförteckning
Felsökning
Kontrollera lamporna på tjänstefördelare.
Lyser PWR?
- Denna ska lysa om det finns ström till tjänstefördelare.
Lyser eller blinkar WAN-lampan?
- Lampan blinkar när det går trafik, lyser med fast sken när det inte är trafik. Om lampan inte lyser alls – då finns ingen kontakt till stadsnätet.
Lyser LAN1?
- Detta är internetport för våran tjänst. Inga fler bredbandsportar är i vårt tycke ok.
Om inga lampor lyser förutom Power kan det vara så att man kommit åt led-knappen. Tryck på den vita knappen vid portarna för att tända dem igen.
- Koppla en dator direkt till LAN1 på tjänstefördelaren. Finns det internetåtkomst?
Om det finns internet. Kolla nätverkets hastighet via bredbandskollen.se. Är hastigheten korrekt så ligger felet i erat nätverk.
Om det är låg hastighet kan det bero på en gammal dator, VPN tjänst eller uselt virusskydd.
- Dyker det inte upp något nätverk alls? Testa då med en annan kabel.
Testa med annan dator om möjligt.
- Starta om router. Avvakta en stund, då Leasetid för DHCP är ca 25+min.
Har ni fortfarande inget internet?
Om ni har följt anvisningarna här och fortfarande inte har något internet. Ring oss på 0430-18811 så hjälper vi er.