0430-18811 info@microtec.se

Mitt internet funkar inte. Vad gör jag?

Felsökning

Kontrollera lamporna på tjänstefördelare.

Lyser PWR?

  • Denna ska lysa om det finns ström till tjänstefördelare.

Lyser eller blinkar WAN-lampan?

  • Lampan blinkar när det går trafik, lyser med fast sken när det inte är trafik. Om lampan inte lyser alls – då finns ingen kontakt till stadsnätet.

Lyser LAN1?

  • Detta är internetport för våran tjänst. Inga fler bredbandsportar är i vårt tycke ok. 

Om inga lampor lyser förutom Power kan det vara så att man kommit åt led-knappen. Tryck på den vita knappen vid portarna för att tända dem igen.

  • Koppla en dator direkt till LAN1 på tjänstefördelaren. Finns det internetåtkomst?

Om det finns internet. Kolla nätverkets hastighet via bredbandskollen.se. Är hastigheten korrekt så ligger felet i erat nätverk.

Om det är låg hastighet kan det bero på en gammal dator, VPN tjänst eller uselt virusskydd.

  • Dyker det inte upp något nätverk alls? Testa då med en annan kabel.

Testa med annan dator om möjligt.

  • Starta om router. Avvakta en stund, då Leasetid för DHCP är ca 25+min.

Har ni fortfarande inget internet?

Om ni har följt anvisningarna här och fortfarande inte har något internet. Ring oss på 0430-18811 så hjälper vi er.