0430-18811 info@microtec.se

Mitt internet funkar inte. Vad gör jag?

Felsökning

Kontrollera lamporna på tjänstefördelare.

Lyser PWR?

  • Denna ska lysa om det finns ström till tjänstefördelare.

Lyser eller blinkar WAN-lampan?

  • Lampan blinkar när det går trafik, lyser med fast sken när det inte är trafik. Om lampan inte lyser alls – då finns ingen kontakt till stadsnätet.

Lyser LAN1?

  • Detta är internetport för våran tjänst. Inga fler bredbandsportar är i vårt tycke ok. 

Om inga lampor lyser förutom Power kan det vara så att man kommit åt led-knappen. Tryck på den vita knappen vid portarna för att tända dem igen.

  • Koppla en dator direkt till LAN1 på tjänstefördelaren. Finns det internetåtkomst?

Om det finns internet. Kolla nätverkets hastighet via bredbandskollen.se. Är hastigheten korrekt så ligger felet i erat nätverk.

Om det är låg hastighet kan det bero på en gammal dator, VPN tjänst eller uselt virusskydd.

  • Dyker det inte upp något nätverk alls? Testa då med en annan kabel.

Testa med annan dator om möjligt.

  • Starta om router. Avvakta en stund, då Leasetid för DHCP är ca 25+min.

Har ni fortfarande inget internet?

Om ni har följt anvisningarna här och fortfarande inte har något internet. Ring oss på 0430-18811 så hjälper vi er.

Missa ingenting angående våra tjänster

Missa ingenting angående våra tjänster

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så missar du inte några av våra tävlingar, driftstörningar, erbjudande eller kampanjer.

Du prenumererar nu på vårt nyhetsbrev. :)